door op "Accepteer cookies" te klikken, stem je in met het gebruik van cookies en andere technologieën om persoonlijke data te verwerken. Cookies worden door ons en door ons vertrouwde partners gebruikt om jouw ervaring op Slimleren te optimaliseren, analyseren en personaliseren. Meer weten?

Lezen
Je kind gaat verder met technisch lezen, oftewel woorden en zinnen goed uitspreken. In groep 3 waren dat makkelijke woorden die je schrijft zoals je ze zegt, zoals ‘maan’ en ‘kip’. In groep 4 worden de woorden langer, 2 of 3 lettergrepen, en komen er voor- en achtervoegsels bij. Denk bijvoorbeeld aan ‘ver-’, ‘ge-’ en ‘-lijk’. Ook gaat het leestempo omhoog.
Begrijpend lezen in groep 4
Voor het eerst komt begrijpend lezen aan bod. Dat betekent dat je kind snapt wat hij of zij leest en verbanden legt tussen zinnen. Daar horen verschillende leesstrategieën bij, waaronder:
- Het onderwerp van een tekst bepalen op basis van de titel of afbeeldingen
- Informatie uit een tekst afleiden, zoals de betekenis van een moeilijk woord uit de context halen
- Verschillende tekstsoorten onderscheiden, zoals een nieuwsbericht of kookrecept
Schrijven
In groep 4 gaat je kind aan de slag met hoofdletters schrijven. Die heeft hij of zij in groep 3 wel leren lezen, maar nog niet leren schrijven. Verder blijft een eigen handschrift ontwikkelen belangrijk. Dat kost tijd. Daarom is je kind regelmatig bezig in het schrijfschrift.
Spelling in groep 4
Ook met spelling gaat je kind een flinke stap verder. Waar hij of zij in groep 3 vooral woorden schreef zoals je ze hoort, komen daar in groep 4 niet-klankzuivere woorden bij. Die spel je anders dan je ze uitspreekt. Zo leert je kind dat je ‘schaap’ en ‘school’ met ‘sch’ schrijft in plaats van ‘sg’. En dat je de naam van die schattige knuffel schrijft als ‘beer’ en niet als ‘bir’. Ook het verschil tussen de korte ‘ei’ en lange ‘ij’ komt voorbij, net als woorden met ‘au’ en ‘ou’. Daarnaast maakt je kind kennis met interpunctie, namelijk een punt, vraagteken en uitroepteken.
Dictee in groep 4
Om al die nieuwe woorden goed te leren spellen, krijgt je kind dit schooljaar voor het eerst dictees. De juf of meester leest dan woorden of zinnen voor die de hele klas vervolgens opschrijft. Zo leert je kind goed inschatten welke letters bij welke klanken horen. In groep 4 bestaat het dictee vaak uit losse woorden of korte zinnen. Het gaat hierbij om 3 verschillende woordsoorten:
- Luisterwoorden, die je schrijft zoals je ze uitspreekt
- Regelwoorden, die je spelt volgens bepaalde regels. Denk aan ‘strand’ met een ‘d’, omdat het meervoud ‘stranden’ is
- Weetwoorden, die je uit je hoofd moet leren om ze goed te spellen. Denk aan woorden met ‘ei’ of ‘ij’ en ‘au’ of ‘ou’
Rekenen in groep 4
In groep 4 ontdekt je kind veel nieuwe onderdelen van rekenen, bijvoorbeeld:
- Tijd: tot op de minuut precies klokkijken en verbanden leggen tussen maanden, weken en dagen
- Gewicht: het verschil tussen gram en kilogram, voorwerpen wegen en gewichten schatten
- Meten: het verschil tussen meter en centimeter, een liniaal aflezen en lengtes schatten
- Grafieken en tabellen: een staafdiagram maken en aflezen en een eenvoudige tabel invullen en lezen
- Geld: gepast betalen met briefgeld en munten, biljetten en munten inwisselen en wisselgeld berekenen
Rekensommen in groep 4
De rekensommen in groep 4 worden niet alleen moeilijker, maar zien er ook anders uit dan in groep 3. Zo gaat je kind van sommen onder de 10 naar sommen tot 100. Hij of zij leert de tientallen er dus bij. En sommen bestaan niet meer altijd uit ‘getal + getal =’, maar krijgen een verhalende vorm. Die verhaaltjessommen of redactiesommen gaan vaak over maten en gewichten. Hierbij is niet alleen de oplossing van de som, maar ook begrijpend lezen belangrijk.
Tafels oefenen in groep 4
Een andere grote stap is die van alleen optellen en aftrekken naar vermenigvuldigen. Je kind gaat namelijk voor het eerst de tafels oefenen in groep 4. Eerst leert hij of zij de makkelijke tafels, dat zijn die van 1 tot en met 5 en 10. Later in het schooljaar komen daar de tafels van 6 tot en met 9 nog bij. Het is de bedoeling dat je kind alle tafels automatiseert, dus dat hij of zij de antwoorden weet zonder lang na te denken. Dat vormt een goede basis voor de lastige rekensommen in groep 5 en hoger.
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Naast lezen, schrijven en rekenen maakt je kind ook kennis met een breder vak: oriëntatie op jezelf en de wereld. Dat is een verzamelnaam voor geschiedenis, aardrijkskunde, mens & samenleving en natuur & techniek. Hierbij leert je kind zichzelf en de wereld om zich heen beter kennen. Meestal komt dit terug in projecten en themaweken. De lessen zijn een kennismaking en gaan nog niet heel diep. Deze onderwerpen komen bijvoorbeeld aan bod:
- Kaarten van Nederland en Europa
- Feesten en tradities
- Het menselijk lichaam
- De indeling van de dierenwereld
- De middeleeuwen
- De Tweede Wereldoorlog
Ondertussen ontwikkelt je kind zich ook op persoonlijk vlak in groep 4. De eigen identiteit komt steeds meer naar voren. Daarnaast krijgt hij of zij meer plichtsbesef en gevoel voor verantwoordelijkheid. Dit jaar maakt je kind dus grote sprongen in de ontwikkeling!
Vloeiend door groep 4 met Slimleren
Met zoveel nieuwe onderwerpen en onderdelen in een schooljaar is het logisch als je kind de stof soms niet helemaal bijbeent. Om je kind soepel door groep 4 te laten gaan, is het een goed idee om te oefenen met Slimleren. Met onze software maakt je kind de lesstof van rekenen en taal zich helemaal eigen. Je merkt vaak al verschil met een paar keer per week een kwartiertje oefenen.
Het systeem past zich automatisch aan op zijn of haar niveau, waardoor de oefeningen nooit te moeilijk of te makkelijk zijn. Dat houdt je kind gemotiveerd en zorgt ervoor dat hij of zij fluitend door het schooljaar gaat.
Wil je eens kijken hoe je kind Slimleren ervaart en wat het hem of haar oplevert? Probeer het dan nu een week gratis, zonder dat je ergens aan vastzit.